onsdag 13 november 2013

Fairtrade-fika ...


Idag publicerar jag en bild jag fotograferade för HandelsNytt under "Faitrade-fokus" 7-20 Oktober. På ICA-Jouren i Askersund fångade jag porträtt på butiksansvariga Agnetha Dexklev tillsammans med sina arbetskamrater, när de fikade i personalrummet. De lyckades få ihop 11 Fairtrade-produkter till sin förmiddagsfika på Fairtradeprodukter, och tävlade med sitt deltagande i ett av Fairtrade-evenemangen. Trevligt och gott, både för själen och smaklökarna. 

Personalrummet var inte stort, och kunden önskade porträtt på Agnetha med övriga fikande arbetskamrater i en stående bild beskuren nästintill kvadratisk. Jag fick sedan smaka Fairtrademärkt kaffe, frukt och godis. Ja och så Agnethas supergoda kladdkaka!


Vill ni kanske prova att baka och smaka på en Fairtrade-kladdkaka?
Här följer Agnethas recept:

Fairtrade-kladdkaka 12 personer 
(150 C 35-40 min)

200g Anthon Berg 72% choklad
1,5 dl ICA eco olivolja
3 kravmärkta ägg
2,5 dl fairtrade rörsocker
2 dl ICA eco vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk flingsalt

Bryt chokladen i bitar och smält den. Rör ner olivoljan. Vispa ägg, vaniljsocker, rörsocker och flingsalt lätt. Blanda i chokladsmeten och rör ner mjölet. Häll smeten i en form med avtagbar botten. Grädda nederst i ugnen i 35-40 minuter. Låt svalna på galler och ställ några timmar i kylskåpet före servering.


Här kan du läsa mer om Fairtrade

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar