torsdag 26 maj 2011

Arkivbildsförsäljning ...

Jag startade mitt företag som frilansfotograf våren1999, och samma månad blev jag intagen hos bildbyrån TIOFOTO i Stockholm. Sedan dess har jag sålt arkivbilder genom dem. Numera är Tiofoto uppköpt av Nordic Photos. Jag säljer inga mängder med bilder, men det blir ändå en del genom åren. I vår har jag sålt ett gäng bilder till främst olika bokförlag, men även till olika reklambyråer (för deras kunders räkning förstås ... men jag får sällan veta vilka dessa kunder är).

Idag visar jag två små exempel på bilder som jag nyligen sålt. Den första bilden är fångad på ett barnkalas, och ska hjälpa ett företag marknadsföra nya bostäder i Stockholmsområdet.


Den andra bilden är en liten variant på en arkivbild, båda har jag sålt även tidigare till andra kunder.


Bilden såldes nu till en kund i Norge för någon månad sedan och skapades under en fotografering jag berättat om tidigare. Då visade jag en annan exponering som också ligger hos bildbyrån. Du finner texten och bilden under titeln: "Minnen kring en bild ..." den 10 Mars 2011.

Bildbyråbranschen är inte lätt och Nordic Photos har haft en hel del bekymmer sedan de tog över Tiofoto. De första åren sände jag in ganska mycket material. Svartvita kopior jag "labbade" fram i mörkrummet och dior. Sedan jag och de blev digitala, och det började krångla med Nordic Photos har jag inte sänt in särskilt mycket material. Det är roligt att sälja, men det är roligt att få betalt också. Vi får se hur länge jag blir kvar hos dem ...

Jag säljer även arkivbilder direkt från mitt företag som frilansfotograf: Fotograf Nina Hellström. Fördelen med att kontakta mig direkt är att jag har ett mycket stort och omfattande bildmaterial med stor bredd på motiven, och kanske har jag precis vad du efterfrågar. Jag har dock ingen webbsida där du kan se alla mina bilder ... utan då får jag söka i mina arkiv efter dina önskemål och återkomma med det jag finner som kan tänkas stämma med det du söker. På NordicPhotos hemsida kan du däremot se vad jag har för bilder, ifall något faller dig i smaken och passar dina syften. Det är dock inte alls lika många bilder upplagda där förstås.

Välkommen att höra av dig!

Länk till min hemsida som fotograf: www.fotografninahellstrom.com
Länk till mina bilder hos Nordic Photos: www.nordicphotos.com/search/#h=1&p=0&ph=739

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar