onsdag 25 maj 2011

Den omöjliga ekvationen ...

Idag visar jag några fler bilder från ett uppdrag jag berättat om tidigare. Då visade jag två bilder som jag själv tyckte mycket om, men som kunden valde bort av olika anledningar. Idag visar jag de bilder som kunden valde att använda i sin huvudartikel, som hade titeln"Den omöjliga ekvationen". 

LäkemedelsVärlden är en av mina återkommande kunder. De ger mig stora konstnärliga friheter och uppskattar att jag har egna idéer. Den aktuella artikeln handlade om hur vi sätter pris på människoliv, och det omöjliga i att just värdesätta människoliv. Bland annat tvingas försäkringsbolag att göra detta. 


Den första bilden jag visar är bilden de valde till omslaget. Bilden föreställer en liten baby som håller i en lapp, där hon undrar om hon är värd en miljon kronor. Ursprungsbilderna till hela artikeln var inte så extrema i sin bildbehandling, men kunden önskade mer färg, fart och dramatik ... så jag jobbade vidare med materialet tills de blev nöjda. Jag "skruvade" bildbehandlingen på bilderna så de inte längre känns naturlig, utan får en mer konstlad och lite obehaglig känsla. De tycker om att skapa en färgton på samtliga bilder, så att de får ett sammanhang även om de är fotograferade i väldigt många olika sorters miljöer och ljus. LäkemedelsVärlden brukar arbeta mycket med blått och rött ... därav den intensivt blåa återkommande färgen.


Priset 600 000:- är vad ett försäkringsbolag bedömer du är värd under en motorcykelfärd.



Min styvfar dog bara några veckor efter sin 65-årsdag. Då var han inte längre värd något alls, ur försäkringsbolagets perspektiv. Fotouppdraget skedde i samband med hans bortgång och där fick jag idén till denna bild. För oss var han ovärderlig ...


Vad är en mamma värd ur ett familjeperspektiv? Är hon värd mer eller mindre beroende på hur många barn hon har? ... hur gamla de är? Hur god hon är som mor?
Vem bedömer det?


När vi är sjuka eller skadade, vad är vi då värda? 
Hur ont ska vi ha men ändå ta oss till jobbet?
Hur dåligt ska vi må innan vi får hjälp?
Hur länge ska vi behöva vänta?
Vad är jag värd när jag är frisk?
Vad är jag värd när jag är sjuk?
Vem bedömer det?

Frågor värda att fundera lite över ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar