torsdag 12 maj 2011

Älg i stan ...


Precis när jag ska ta barnen till skolan får jag ett sms av min  vän i huset invid. Han har sett en älg utanför sitt frukostfönster nyss! Vi bor centralt i Örebro, så att se annat än harar och igenkottar (samt hundar och fåglar), hör till ovaligheter. Jag rycker med mig kameran och promenerar mina döttrar till skolan. På hemvägen möter jag folk som sett älgen och då han sägs traska i krokarna finner jag honom på några minuter i en villaträdgård ca 100 meter hemifrån. NA kommer samtidigt och villaägaren iförd endast shorts släpper in dem för att de ska få fånga lite snygga bilder från villans fönster.

Jag står kvar vid staketet medan viltjägaren från Kultur & fritid anländer i sin röda bil. Han låter genast inriktad på att de kommer skjuta den stackars stressade unga älgen. Jag och två män som betraktar älgen undrar om de inte kan ge den en bedövningspil istället, och forsla honom ut i det fria igen. Den mustaschprydde mannen säger att sådant har de varken utrustning eller tid med.

Jag fotograferar två bilder på älgen, och sänder en liten bön (som jag uttrycker till mannen som planerar skjuta älgen) ...  att de ska ge älgen en chans att ta sig tillbaks till skogen. Sedan lämnar jag honom där bakom solstolen i trädgården.

Till min stora glädje läser jag på NA.se att han nu sprungit till skogs. Jag känner mig lättad och hoppas han håller sig till skogen framöver, så han får växa upp och bli en stor och ståtlig älgtjur som får leva länge som skogens konung. Jag hoppas också att mannen i villan inte ska skjuta honom en dag och hänga upp hans horn i hallen, bland sina andra troféer.

Det blev en spännande morgon för älgen och de boende här på väster i Örebro!

Medsänder en länk till Nerikes Allehanda, där visas en liten filmsnutt på älgen och artikel kring hur det gick. http://na.se/nyheter/orebro/1.1202360-na-tv-alg-i-rosta-polisen-nedringd
http://na.se/nyheter/orebro/1.1202700-algen-har-lamnat-stan-behovde-inte-skjutas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar