onsdag 4 maj 2011

Workshop återbruk

Idag har jag hållit två workshops på Navets skola, tillsammans med elever från åk 4-9. Min förhoppning om att inspirera ungdomarna gick med varierat resultat. Några elever hade egna spännande idéer, medan några andra mest kände sig frustrerade över att resultatet inte blev som önskat eller p.g.a prestationsångest. Hur som helst fanns det ett gäng ungdomar som glatt högg in i skaparverkstan. Vissa fick fram fina skapelser som de kan använda/ glädjas över, medan andra resultat hamnade i papperskorgen. Några arbetade effektivt, tyst och koncentrerat, medans några fnissade från start till slut.

Lite busiga resultat blev det i alla fall, tex i form av en välarbetad och fin fuskpälsbeklädd häst, med stomme av plastförpackningar. En tjej skapade en rolig och fungerande plånbok av tidningspapper och tunn plast, som dekorerades med urklippta bilder. En tjej sydde glatt in alla sina föremål i handväskan i vadderade tapetpaket. Med avsikt sydde hon med hjälp av symaskin in sin mobiltelefon, film, kamera, läppglans etc i helt stängda paket (utan öppning). När mobilen väl ringer får hon kämpa med att slita upp sina paket.

Det skapades ett flertal girlanger av tapet och gamla boksidor, som dekorerades med bokstäver och text av olika slag. En kille var först oerhört frustrerad men skapade så småningom en liten ask i guldtapet och minialster av urklippta boksidor. Några sydde fina kuvert av olika tidningar och tapeter ... ja och så ville de flesta lära sig att vika askar i olika format av tapet och annat papper, och en del av dem dekorerades både på in och utsidan.

Själv hade jag inte med mig kameran, men vid tillfälle kommer jag visa några av alstren som jag själv skapat innan workshopen, för att inspirera och visa dem olika sätt att arbeta med varierade material.

Så småningom dyker det troligen upp lite bilder på Navets 7A-blogg:
http://7anavet.blogspot.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar