lördag 28 september 2013

Miljövänliga veckan...

Idag inledes Miljövänliga veckan!

Jag försöker tänka på att vara miljövänlig varje dag. Och även om jag inte gör som jag borde alla gånger, så är jag åtminstone medveten om vilka val jag gör.

Vi läser dagligen katastrofrapporter som bygger på forskning och vetenskap, om att vi alla måste agera IDAG om vi ska lyckas rädda mänskligheten från undergång. Många ignorerar varningarna och är för egoistiska för att orka bry sig. Ifrågasätter om rapporterna är sanna eller ej. Men jag  tycker egentligen inte att vi ska behöva tro på att människan snart är utdöd, för att förstå att vi måste börja förändra vårt konsumtionssamhälle. Göra omprioriteringar. Helt enkelt för att varken vi och vår miljö mår bra på det sätt vi lever idag. Vi lever över våra tillgångar och resurser. Att äga mycket och slänga mer gör ingen lycklig, även om många kan inbilla sig det.

Visst vore det roligt om vi kunde få lämna ifrån oss en trevligare värld, och ge våra barn och kommande generationer en vacker framtid på vår jord?

Jag vill i alla fall dra mitt strå till stacken, och göra vad jag kan. Jag gör även jag miljö-dumma val emellanåt, men genom att åtminstone vara uppmärksam kan jag ta bättre och bättre beslut. Och jag blir långsamt men säkert en bättre miljökämpe. Jag är övertygad om att våra vardagsval gör skillnad. Och ju fler som omprioriterar dessto snabbare kommer samhället förändras.


Här kommer några av mina tips på omprioriteringar som många av oss lätt skulle kunna göra:

1. Omprioritera dina resor och semestrar med lite miljötänk!

* Cykla och promenera mer! Gör dig naturligt friskare på köpet och är snällt mot miljön.

* Samla ihop flera inköpsturer till ett tillfälle, då du uträttar alla på en gång istället för att åka ofta.

* Brukar du flyga utomlands varje år, eller flera gånger om året? Omprioritera. Kan du halvera dina flygresor eller välja resor i Sverige istället? Minska på jobbresor genom att arbeta annorlunda? Ta tåget eller bussen istället för bilen eller flyget till Stockholm, Paris eller Norge? Samåka med en kollega eller vän?

* Välj resmål närmare! Vi lever i ett fantastiskt land, med mycket att uppleva. Leta lite närmre istället för långt bort när du planerar in små avbrott i vardagen. Satsa dina pengar på att gynna lokala aktörer och företag. Gynna små verksamheter du uppskattar, så att de kan finnas kvar och växa. Prata om dem du gillar, så att fler får upp ögonen för guldkornen i Sverige. Alla län har natur, kultur och andra upplevelser värda ett besök!

* Välj övernattning med lite miljötänk. Att bo på Bed & Breakfast (B&B) eller vandrarhem är enligt mig ofta trevligare än hotell. Du möter andra människor på ett mer naturligt sätt än om du bor på hotell, och du får fler spännande intryck som gör din resa intressant och givande. Att tälta går även fint utomlands.

Miljövänliga resor och upplevelser kommer att berika dig som människa, på ett annat sätt än de "enklaste och snabbaste" alternativen. Om du tågluffat, vandrat, cykel-semestrat eller åkt på bussresa... bär du på helt andra upplevelser än om du rest jorden runt i ett flygplan. 



2. Ät och handla livsmedel mer miljömedvetet!

Till att börja med kan man ju göra små förändringar. Alla goda val är bättre än att inte bry sig alls. Det gäller både i butiken och i köket där hemma.

* Ät mer vegetariskt. Många köttätare tycker det låter tråkigt med vegetariskt och tror de måste göra omständigt hemlagade kikärtsbiffar eller äta alger. De glömmer att de älskar tomatsoppa med pasta och bröd, broccolipaj, grekisk sallad med oliver eller varma mackor med champinjonsås. Det finns alltså massor med goda maträtter som vi köttätare gärna äter till vardags, men som vi kan äta lite oftare om vi bara kommer på att de är miljövänliga alternativ till kött!

* Köp fler varor som är miljömärkta och ekologiska.
* Välj gärna närproducerat och matvaror efter säsong.
* Ät mer grönt och mindre kött.
* Välj bort några fläsk och nötkötträtter mot ägg, fisk och kycklingrätter.
* Lär dig att portionera bättre vid matlagning, så att mat inte slängs i onödan.
* Ät upp matrester och ät ur skåpen.
* Ta tillvara på gratis råvaror, som frukt, bär och svamp. Nässlor.
Ge bort till grannar och vänner om du har så det blir över!

De viktigaste matvarorna att byta till ekologiska:
* Kaffe
* Bananer och vindruvor
* Mejeriprodukter
* Kött
* Potatis

http://www.naturskyddsforeningen.se/nyheter/5-viktiga-varor-att-byta-till-eko

3. Handla mindre och bara det du verkligen behöver!

De flesta handlar mer än de behöver. Många känner någon slags tillfredställelse/ glädje när de handlar något nytt. Att åka till en butik eller ett köpcentrum när man inte behöver något, slutar så gott som alltid med att man har några nya produkter i plastkassar med sig hem några timmar senare. Åker man till en butik för att köpa en tröja kommer man hem med tre. Butikerna har strategier som får det att kännas som om vi tjänar på att köpa mer. För att sluta köpa saker vi inte egentligen behöver måste vi tänka om och skaffa nya vanor.

* Lär dig att känna tillfredställelse i att komma hem från butiker och köpcentrum med precis bara det du skulle ha. Snart kommer du att tycka att alla produkter och reklamerbjudanden som översvämmar butikerna väcker känslor av obehag istället för behag.

* Köp inte nytt utan att tänka på mer miljövänliga alternativ. Kan du köpa begagnat? Laga? Byta överdrag istället för att köpa helt ny soffa?

* Köp secondhand, återbrukade/redesignade produkter eller byt med bekanta.

* Utsätt dig inte för onödan. Åker du till ett köpcenter är det lätt hänt att du kommer hem med en ny brödrost och tre T-shirts ... trots att du bara skulle ha gummisnoddar. Lär dig gå förbi /fundera en gång till på om du verkligen har behov av produkterna som reas ut. Gör det INNAN du tagit dem under armen och gått till kassan.

* Välj miljömärkta kläder, möbler och prylar.

* Köp eller sy dig en tygkasse som du kan ta med till affären. Köp papperskassar istället för plastkassar, (om de inte är miljövänliga av t.ex socker).

4. Köp presenter och julklappar med miljömedvetenhet!

* Handla gåvor på loppis, i secondhandbutiker och antikvitetsaffärer. Många uppskattar retro-inredning, porslin och unika smycken. Gamla vackra böcker, vaser eller textiler. Lampor, väskor eller instrument.

* Köp nyproducerade produkter av återbrukat material. Det finns ett otroligt fint utbud av spännande produkter med miljötänk. Produkter skapade av spillmaterial till exempel. Mycket snyggt, väldesignat och inovativt.

* Ge bort upplevelser.

* Ge bort något du själv skapat! Många glömmer att produkter skapade av givaren innehåller extra mycket kärlek och omtanke. Många gånger kan tiden som lagts ner på gåvan många gånger överträffa glädjen i en desperat inhandlad present som kostat lite mer. Det kan vara i form av en burk marmelad, en paj, en stunds massage, en teckning eller ett förkläde. Själv tycker jag det är extra roligt när duktiga vänner ger mig något som jag själv inte ordnar annars.

* Ge bort presenter som gynnar människor och natur på andra sidan jorden (eller i vår närhet). Vi kan skänka träd, medicinpaket, köpa skolgång till ett barn eller en get till en familj i Afrika. Perfekta gåvor till människor som har allt de redan behöver.



5. Rensa, laga och redesigna!

* Byt, sälj eller skänk dina gamla/ onödiga kläder och prylar.
* Redesigna eller återbruka materialen du redan äger.
* Laga!

Jag är en hopplös spara, men vet hur befriande känsla det är att rensa och göra sig av med saker som bara står och skräpar. Om man som jag är en som sparar på material och ständigt ser nya möjligheter i materialen, så får man se till att sätta igång med att nyttja sin kreativitet. Återbruka och redesigna till dig själv, din familj och ge bort redesignade vackra ting som gåvor.

6. Fundera på vad du slänger och var du slänger det!

* Släng inte mat och produkter som inte är något fel på!
* Släng på rätta stället. Sopsortera. Lämna inte skräp i naturen.
* Kompostera mera!
* Ät upp matresterna, så de inte behöver hamna i soppåsen.

7. Energikällor och energisparande i fokus!

* Fundera på om du kan byta energikällor till mer miljömedvetna alternativ.
* Släck lampor och stäng av apparater istället för att låta dem stå på "standby".
* Nyttja spisens för och eftervärme, och koka med locket på.

Självklart finns det otroligt mycket mer vi kan göra. Men det här får bli dagens bidrag på min blogg. Hoppas jag gett någon lite inspiration att tillsammans med mig (och alla andra) dra vårt strå till stacken för att ge våra barn fina förutsättningar till ett gott liv på vår jord!

Nu ska jag släcka lampan och stänga av min dator. Läsa en stund i en god bok och sjunga en skön godnattsång för mina fina flickor innan jag sover gott i min bädd.

Godkväll alla vänner och miljökämpar där ute!
Tillsammans kan vi flytta berg!

*



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar