torsdag 1 december 2016

Adventskalender Lucka 1


Promenad över trottoarer lätt täckta av hal nyfrusen snö. Kvällspass mellan hemtjänstbesök hos de gamla. Mörka kvarter upplysta av gatlampor och varmgula fönsters lysande stjärnor och adventsljusstakar.

- Hallå?
- Godafton, det är från hemtjänsten. Hur står det till?
- Åh, tack det är bara fint med mig! Jag har sovit en stund på midda´n, men nu har jag kommit upp och satt på kaffet... så jag piggnar till litegranna.
- Det låter trevligt. Och gott.
- Jo... jag brukar faktiskt inte fika så här sent, men jag blev sååå fikasugen, och så tänkte jag krypa ner i ett varmt bad sen... och då måste jag se till att vara pigg, så jag inte somnar i badet.
- Det låter som en bra plan. Så mysigt!
- Visst blir det! ... och du, du får ta det försiktigt i vädret. Snöar det ute?
- Jo, det gör det. Har du kikat ut genom fönstret?
- Nej... men oj! Är det halt?
- Jo det är det, så jag går försiktigt ikväll. Törs inte cykla...
- Då får du vara rädd om dig!
- Jag lovar att inte springa. Jag går så försiktigt.
- Vad fint det var att du ringde... nu blev jag glad. Tack så mycket!
- Tack själv, det var bara trevligt. Då klarar du dig nu ikväll?
- Jotack!
- Då önskar jag dig en fortsatt fin afton. Somna inte i badet nu bara...
- Nejdå. Och tack för att du ringde!


***


Efter en mycket trevlig förmiddag med bilder, texter, telefonmöte och telefon och mailkontakter med samarbetspartners, kunder ... Klimatsmart lunch med mina kreativa kollegor på Creative House!

I måndags for jag till skogen, och under mossan fann jag en stor näve med fint fruset guld.
Idag kom de till sin rätt, i en liten lunchrätt. Tillsammans med stekt vitkål, purjolök, ekologiska ägg och annat grönt.

Fasligt billigt och väldigt gott för miljön.
Min lunch kändes både mättande, och framför allt - God!
Och visst smakar maten lite extra fint när du skördat den själv?!

*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar