torsdag 8 december 2016

Adventskalender - Lucka 8



ILB 
!ERAVIGDOLB

läste jag på bilrutan.

Jag och min syster satt i baksätet på bilen.
Vi försökte hitta på små ordlekar, 
för att roa oss på färden.
Precis vid min plats i baksätet 
hade pappa satt upp en liten klisterlapp.
Den var tänkt för människor att se från utsidan.
En stor röd droppe, men texten under.

ILB ERAVIGDOLB

Jag läste den och lillasyster härmade.

ilb eravigdolb
ilb eravigdolb
mumlade vi som ett mantra.
Det kändes roligt i munnen.
Vårt första baklängesord
som vi upprepat läste varje gång vi satte oss i bilen.

En dag kikade jag från utsidan, 
kunde läsa att det egentligen stod:

BLI BLODGIVARE!

*

Tja, varför inte ?! 
... tänkte jag plötsligt idag. 
Jag borde bli blodgivare!
Anmälde mig på hemsidan.
En timma senare blev jag uppringd
för information och boka tid
för en första kontroll på en blodbuss.

På kvällen får jag veta 
att en bekant lagts in på sjukhus 
p.g.a akut blodbrist.
Fyllt på med fem liter blod!

Jo det behövs nog fler blodgivare.

Sen kan jag med gott samvete 
få fortsätta mumla ibland på mitt...

ILB ERAVIGDOLB

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar