söndag 18 december 2016

Adventskalender - Lucka 18



Låt mig tala lite om civilkurage
vi måste alla bry oss om varandra
det handlar ju om samhällets massage
vi ska ju här tillsammans alla vandra

*

Så när en man en gång, på trottoar låg blodig
jag stanna´ tills vi rett allt ut
 full var gubben och jag krävdes vara lite modig
men kollas bör, behövs akut?

Och fast han vägra´ åka in för vården
trots bula stor och blod som runne
jag följde honom hem och plåstra om  en
Jag gjorde allt jag fick och kunde.

På kvällen ringde jag för att få höra
han svara´ väl, men lät dock rusig
Och två da´r efter, utan att oss störa
han hängt en blomma, tacklapp soligt busig.

*

När solo femåring jag funne gå
mitt i vägen med en dricka
fasligt liten skulle över å
sa sig från arga pappan måste sticka.

Följde gossen mot hans hem
ville inte visa vart han bor
oroliga grannar undra´ över gossens liv och lem
familjeläget, inte god de tror.

Hittade hemmet och prata med hans pappa
möttes knepiga reaktioner och svar
Socialen sedan jag kontakta
 kände jag för gossens väl nu ansvar har.

*

Möter småbarn som leker skjuta
siktar, knäpper av mot kunder i affär
Då ryter jag helt tyst ifrån och säger -Sluta!
Här leks inte krig med ditt gevär!

*
Ansvar att uppfostra och ställa upp
har vi faktiskt också för varandra 
Vuxna måste kunna säga stopp!
inte bara skylla dumheter på andra.

Hur ska barn och unga lära
vad som är okej i världen 
att leva gott måste vi göra till en ära
om vi önskar höga människovärden.

Vi måste minnas att vi alla ständigt är
ett föredöme, för vuxna och för barna
och världen förändras raskt när normerna oss lär
hur vi emot varandra just här ska vara.

*
Just idag jag egentligen annat gott har gjort. 
Som satt in pengar till Musikhjälpen, och kramat mina kära.
Men jag ville ändå skriva om civilkurage.
Viktigt gott som vi bör sprida! 

*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar