tisdag 20 december 2016

Adventskalender - Lucka 20


Reflekterar över min dag
Har jag gjort något gott eller någon glad? 

Trött som skrutt, och jo visst var´t en god kollega 
åtminstone större del av dagen... men sista stund på jobbet 
faktiskt rent av surmulen (sömnbrist del av skälen).


Jovisst i hemtjänsten, 
finns alltid gamla som uppskattat mig var dag.
Gubben supernöjd med lunchen som jag lagat, 
hojta -"Tack, jösses... det här var gott du!"
 Damen som jag mötte, på väg från Ica
gav mig största kramen.

Lämnade jobbet sur och tvär (det händer inte ofta). 
Trött som skrutt, hungrig och på övertid... fick jag "i uppdrag att fixa mer", 
som jag både visste att jag inte kunde lösa... 
och som inte heller var mitt ansvar.
På hemvägen muttrade jag högt för mig själv
(en kan ju inte alltid vara glad).
Men jag svalde min tjurighet,
när jag fick sällskap hem 
av en granne sista biten.

Grannen brukar sällan prata,
men idag behövde han nog det.
Han var sjuk och mådde dåligt... 
och orolig över det.

Med försiktiga frågor och svar
en kvarterskort konversation
lyckades jag kanske ändå 
inge lite stöd och hopp.

Jag önskade honom i julklapp
goda svar och en positiv diagnos.

Och jag tror att det kanske ändå...
var det godaste idag.

För så kändes hans leende
när vi sa hejdå...
önskade varandra
en God 
Jul!

*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar