tisdag 27 augusti 2013

Ninas raska bröd...


(Klicka på bilden för att läsa receptet på bilden i lämplig skärmstorlek.)

Sen kväll eller tidig morgon... vardag som helgdag... slår det mig ibland plötsligt att brödet är slut. Då är det bra med ett "raska bröd"-recept. Mina bröd är baserade på ett annat brödrecept med fasta mått. Men med åren har jag utvecklat det hela till ett flexibelt helt eget brödbak. Jag behöver inte följa något recept, eftersom det alltid blir bra och grunden är så enkel att det alltid blir gott. Måhända förfasar sig utbildade bagare över min nonchalans över jäsprocesser etc... men när hela familjen blir lycklig över resultatet så finns det ingen orsak att krångla till det.

Basen är 50g jäst, salt, 7-8 dl vatten (fingervarmt) och blandade mjölsorter (minst 4 dl vetemjöl). 
Rör om allt tills det blir en lagom tjock "gröt" och klicka ut på en plåt (ingen jästid i bunken). Kort jästid på plåten (jag har provat allt emellan 10-30 minuter, med fint resultat oavsett). I ugnen tills de fått färg.
Brödet blir ALLTID gott, oavsett variation på innehåll!
Klart på ca 30-45 minuter.

Oftast blandar jag vetemjöl med vad jag har hemma: linfrön, havregryn, rågsikt eller grahamsmjöl. Man kan ha i russin om man vill. Solrosfrön i degen eller ovanpå. Hårda eller mjuka beroende på om man penslar vatten efteråt eller inte när de kommer ur ugnen. 

Hela familjens favoritbröd.

Prova du med!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar