lördag 8 oktober 2011

LäkemedelsVärlden- Orphan Drugs



Så trillar LäkemedelsVärldens tidskrift ner i brevlådan, med mina bilder som omslag och i deras huvudartikel om "Orphan drugs" - särläkemedel!


LäkemedelsVärlden är en av mina återkommande kunder, och detta är mitt senaste uppdrag för dem. Som jag tidigare berättat för er, är det mycket spännande att samarbeta med dem, för de ger mig riktigt svåra ämnen att illustrera och fullständigt fria händer att arbeta kreativt med bildspråk, uttryck och bildidéer. Jag arbetar helt fritt i Photoshop med mina symbolbilder för att finna ett konstnärligt uttryck som håller ihop materialet. Utmanande och fantastiskt kul har jag under arbetsprocessen!

Det är inte första gången de ger mig ett tema jag aldrig hört talas om, och i detta fall fick jag bara först veta att temat var "Orphan Drugs". Jag tackar alltid ja till deras uppdrag, även om jag inte förstår temat ...  eftersom jag vet att jag klarat alla tidigare uppdrag för dem med ett tillfredställande resultat. 

I detta fall fick jag slå upp vad ordet betydde och försökte sätta mig in i det hela. Bokstavligt översättning kallas de "föräldralösa läkemedel", men på ren svenska översätts temat som "Sär-läkemedel". Särläkemedel är medicin för mycket ovanliga sjukdomar, som alltså ett väldigt fåtal patienter behöver. LäkemedelsVärlden fick sedan förstås beskriva för mig vad artikeln handlar om och vad de önskar att jag ska illustrera. I detta fall handlade det bland annat om problematiken kring att särläkemedel är så otroligt kostsamma att producera och använda. Landstinget håller hårt i sin plånbok och kan ibland välja att ge patienten recept på billig medicin och kostråd, istället för det dyrare särläkemedlet. Landstinget vill ha tillgång till särläkemedel, samtidigt som de inte vill betala för dem. Det handlar även om att samma medicin till samma pris bedöms olika av samma myndighet.


Jag älskar den här sortens uppdrag, där jag får sätta mig in i främmande ämnen, grugga mina geniknölar och presentera mina bildidéer, för att sedan fullfölja dem med fria konstnärliga händer. Välkomnar flera sådana uppdrag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar