söndag 30 oktober 2011

Höstälvan ...


Klicka på bilden för att se den i större format!

Idag visar jag en bild som jag skapade till en pitch för en reklambyrå. De önskade bild på en älva eller andra skogsväsen. Därför begav jag mig ut i den vackra höstkvällen och fotograferade mina trötta små flickor som fladdrade med tyllgardiner, och miljöer som skulle passa för en älva att flyga i. Mitt mål var att skapa en bild med höstkänslor och en glad och flygande älva. Jag fotograferade många bilder på mina fladdrande flickor och på härliga skogsmiljöer i den gyllene solnedgången. Många av bilderna är fina som de är, men inte vad jag ville ge reklambyrån, så detta var alltså bilden jag skissat i mitt huvud, och som jag ville skapa för dem. Jag arbetade alltså med bildmaterialet i Photoshop för att få bilden som jag önskat. Miljön är en bild, medan flickans ansikte och vingarna är ett montage av bilderna jag fotograferade när flickan fladdrade med gardinen. För mig är detta en tydlig bild skapad i photoshop, även om jag velat skapa känslan av att hon kunde vara verklig. Jag tycker det är tydligt att detta inte är fångat ur verkligheten eftersom flickan inte har någon kropp, men faktum är att många tror detta är ett traditionellt fotografi trots att hon saknar en kropp. För mig är det viktigt att betraktaren vet om när bilden är fångad ur verkligheten eller skapad ur mitt huvud och där jag jobbat med montage. Här ser ni alltså min påhittade bild av en liten glad höstälva som fladdrar fritt i höstsolens skymningsljus.

Bilden var med i utställningen "Från hjärtat", en fotoutställning som genomfördes genom nätverket Brudarna, och i Örebro hölls den på Galleri Nord tillsammans med Ulla-Carin Ekblom och Karin Foberg. Denna var den enda bilden på utställningen där jag jobbat med montage.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar