onsdag 19 oktober 2011

Inspirationstripp ...



På räls färdas jag genom vårt vackra Svenska höst-landskap. Tåget svischar i raskt tempo genom städer, över vattendrag, förbi båtar och fabriksbyggnader. Genom Nordiska skogar, fyllda av björk och barrträd i blandade kulörer. Nära och långt borta, i varierad hastighet. Jag betraktar ängar och fält med eller utan röda små stugor. Moln och himmel som ständigt förändras under färden. 

Samtidigt som motiven växlar genom mitt tågfönster, skönjer jag reflexer från personer och säten i tågvagnen i rutan. Jag ser himmeln och motiven på andra sidan om tågvagnen, som reflekteras och ibland skapar dubbla motiv på färden. 


Jag njuter av min tågresa. Jag bläddrar och läser lite i gratistidningarna som ligger på bordet. Tidskrifterna Kupé och nya Book är intressanta och läsvärda, när jag gör en paus från vyerna som fönstret presenterar. Däremellan blundar jag och funderar på alla inspirerande intryck, tankar och spännande möten jag fått uppleva på min lilla tripp.

Det är härligt att ge sig själv ett eget dygn av inspiration emellanåt. En stund av reflektion, människomöten, och nya intryck. Ja och så de där små ögonblicken som inte går att förutse eller planera. Det där fotografiet som bara tar mig med storm. De där mötena som bara blir. Som till exempel när jag köper mig reskost, och kommer i samspråk med expediten. Tre minuter senare önskar jag henne lycka till på nya jobbet, och hon önskar mig en trevlig resa till Örebro, vår gemensamma hemstad. Leenden och små varma samtal med okända människor, mitt på gatan när jag frågat efter vägen, eller framför fotografier eller målningar på en utställning. 

Ja och så de planerade mötena som gett mig förväntad och oväntad glädje under trippen. Familjen som alltid välkomnar mig som övernattningsgäst bjuder mig middag, samtal och utlånad soffa över natten. Den rara hundvalpen med svart och sammetslen päls som gillar att bli kliad bakom öronen och som har så lena öron. Den fina modellen som snällt poserar för min kamera trots den sena timman. Vännen som tar sig paus från jobbet för att ta en fika, besöka fotoutställning och språka om livet, tillsammans med mig. Ett lyckat spontant möte med en presumtiv kund, som upptäcker att hon faktiskt redan köpt bild av mig! En föreläsning som gett inspiration ... och hjärtliga skratt. Det där tråkiga ärendet, som trots allt orsakade ett viktigt samtal som kan leda till något gott.

Det allra bästa med att resa bort ... är att man få nya perspektiv och infallsvinklar på livet. Ja och så den sköna känslan av att få komma hem förstås. Trött i benen av alla promenader, men ändå på så förunderligt gott humör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar