måndag 11 april 2011

Att åldras ...


Idag arbetade jag min första dag inom äldreomsorgen! 
... Ja, bortsett från mina första sommarjobb för mer än tjugo år sedan.

Parallellt med frilansuppdragen och kvällskursen med de vuxna funktionshindrade, får jag äran att hjälpa och umgås med våra åldrade medmänniskor som behöver hjälp i sin vardag. Att ha parallella jobb bredvid frilansandet mår jag bra av. Jag saknar arbetskamrater i min enskilda firma och vill ge mer av positiv energi, samt uppskattar att prova på nya saker. I kombination med att det skapar lite ekonomisk trygghet för familjen, när frilansjobbet är totalt oförutsägbart ... så är det toppen att ha två jobb. Jag har uppskattat alla olika jobb jag haft genom åren. Det lär mig också hantera och förstå andras världar och så lär jag känna mig själv, mina styrkor och svagheter ... och får möjlighet att arbeta med dem och utvecklas.


En dag ska de flesta av oss hamna där ... i behov av hjälp (lite eller mycket). Vi behöver ett par extra armar som hjälper oss upp ur sängen, eller med morgontoaletten. Sedan kanske vi klarar av resten av dagen, om någon bara handlar lite mat till skåpet och finns där för oss när vi trycker på larmknappen. Andra behöver hjälp dygnet runt ... hur det blir går inte förutsäga, det är sådant vi får upptäcka helt enkelt.


Jag ser fram emot att möta de äldre och hjälpa dem på ett varmt och respektfullt sätt. Behovet av människor som kan ta hand om våra barn och gamla på ett bra sätt, kommer bara öka de närmaste åren. För även om en del av våra äldre får behålla sin fysiska och psykiska goda form och glada humör, så är det ju inte alla som orkar vara aktiva tills vi "trillar av pinn". Själv tror jag att det där att få bli sedd och berörd vid på ett varmt sätt är avgörande för hur trevlig vår ålderdom kommer te sig. Omtanke och omsorg är så otroligt viktigt ... särskilt i tider när när egot bejakas. Många gamla har fortfarande mycket att ge trots att de hamnar hemma vid köksbordet.

Tänk, bara idag har min hand fått möta så många gamla människors vackra händer, när jag presenterat mig. Jag får se in i deras ögon och möta deras nyfikna eller fundersamma ögon. Jag ser verkligen fram emot att få vara en tillgång för de äldre, och jag kommer lära mig massor om mig själv och om dem, i mitt nya extra-jobb. Att jag dessutom har sådan tur att hitta jobb som går att kombinera med frilansuppdragen OCH min pågående kvällskurs för funktionshindrade känns toppen. 

Jag älskar verkligen mitt arbete som frilansfotograf. Firman startade jag för mer än 12 år sedan, och arbetet är kreativt, spännande, utmanande och fantastiskt roligt. Vissa år har jag jobbat heltid med firman, men jag måste erkänna att jag då periodvis känner mig lite ensam med all bildbehandling och med kundkontakt över telefon och mail, från mitt lilla mörka hemkontor. Det känns toppen att få använda andra delar av hjärnan emellanåt ... och just den där sociala biten är nödvändig för att jag ska må prima. Därför har jag jobbat både på grossistfirma, som teatervärd, bildlärare, ljustekniker, utställningsbyggare, printare i fotoaffär bl.a. genom åren. Nu blir det alltså äldreomsorg en tid framöver. Med mycket nytt spännande att ta in och lära!


Bilderna skapade jag för LäkemedelsVärldens räkning, för några år sedan. Modellen är en kär släkting som ställde upp för fotografering på temat "Åldrande". Omslagsbilden för uppdraget och historien kring den bilden har jag presenterat tidigare på bloggen. Det är en av bilderna som syns på bloggens informationsbild överst, till vänster. Klicka på en av etiketterna så kommer du fram till bilden och historien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar