onsdag 27 april 2011

Porträtt- Carl-Jan Granqvist


Idag visar jag tre påskporträtt som jag skapade för Svenska kyrkans räkning, till tidningen AMOS våren 2009. AMOS är en återkommande kund som jag uppskattar att göra jobb för. De gör intressanta reportage, porträtt och artiklar ... även för dem som varken är kristna eller troende.

De önskade porträtt på Carl-Jan Granqvist, för påsknumret och ville ha bilder framför målningen "Sista måltiden" i Måltidens Hus i Grythyttan + en porträttbild för omslaget i valfri miljö. Eftersom det var påsknumret valde jag att låta Måltidens Hus färgglada tak bli bakgrunden till porträtt på Carl-Jan. Vi hade extremt tight om tid. Jag hämtade Carl-Jan vid tågstationen i Örebro, sedan körde vi till Grythyttan där vi hade ca 20 minuter för bilderna både ute och inne, och sedan stjutsade jag honom vidare till hans sons 17-årskalas på en herrgård strax utanför Grythyttan.



Det var intressant att få möta Carl-Jan, eftersom jag både sett, hört och läst en hel del om honom i olika medier. Denna dag var han extremt stressad, då han fortfarande var med och tävlade i "Let´s dance", vilket han inte hade räknat med, så han var dubbelbokad hela veckan. Därför ägnades huvudsakligen hela bilfärden åt en het mobil för att försöka få räta på inbokningarna. Vi talade dock lite också förstås de korta stunder inte telefonen gick het, och det var roligt att få byta lite tankar om tro och religion bl.a.


Det märktes att Carl-Jan var van framför kameran, och trots att vi hade ont om tid var det inga bekymmer att få fina bilder. I källaren använde vi en enkel golvlampa för belysning och utomhus poserar han stolt som en tupp inför AMOS påsknummer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar