söndag 10 april 2011

Kreativiteten i fokus!


Igår njöt jag av en glad dag med kreativiteten i fokus. Två vänner bjöd återigen in ett gäng väninnor för en inspirerande glad dag med sina olika kreativa projekt att pyssla med under skön samvaro. Själv fick jag i 40-års present en overlock- symaskin, som jag inte ännu provat (hur gör man?!).



En perfekt dag att ta med nya maskinen till, för att ta del av andras erfarenheter och få hjälp med trådträdning och komma igång med sömmarna. Jag måste erkänna att halva nöjet med de här kreativa dagarna, är den sociala biten. Vi åt god mat, bytte erfarenheter och tankar både kring kreativitet och annat som rör oss alla som står mitt i livet.

En rask promenad i vårvädret innan solen gick ner. Ja och så arbetade vi på med våra olika projekt förstås. Det är alltid skönt med lite olika människor som bollplank. Hur lång ska klänningen vara? ... blir den här modellen bra? ... Är det någon som förstår sig på det här mönstret?



Några virkade alltifrån mormors-rutor till sjalar, en kvinna provade sy sömmar med "gummibandstråd" och sydde sedan flera klädesplagg med "smock". Ett lapptäcke blev avslutat och flera gosedjur sömmades och virkades i olika material och tekniker. Någon lappade barnjeans, en annan sorterade fotografier och satte in i album, samtidigt som ett par harembyxor syddes. Några sydde på egna lajv-kläder och andra målade loppisramar. Själv klippte jag till delar och började sy på en lång sommarklänning ... till mig själv. Jag kom dit runt 12 snåret och kom hem 12 timmar senare, några minuter före midnatt. Månen lyste klar över en stjärnklar natthimmel ... och efter en sådan dag somnar man gott vill jag lova.



Det finns många som skulle uppskatta en sådan här dag, så låt dig inspireras och kör en liknande dag med några vänner! Vill man göra det enkelt för sig kan man ha knytkalas, så blir det enkelt och billigt att genomföra (mina två generösa väninnor stod för allt, och har alltså både lagat lunch, fikabröd och middag för ett ganska stort gäng människor. Varmt tack!). Det som behövs är annars lite yta, samt bord, stolar och några eluttag (+ ev skarvsladdar). Samla några i din vänkrets så blir det säkert en glad dag. Ett gott humör och ett kreativt projekt är förstås fint att ta med sig.

Låt kreativiteten smitta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar