lördag 16 april 2011

skillingtrycket ...

Jag hjälper en riktigt gammal kvinna att komma i sin rullstol. Hon är delvis förlamad och ser inte så mycket. Jag börjar nynna på ett gammalt skillingtryck medans jag fäster selen till liften för en färd från sängen, upp i luften och ner i rullstolen. Jag sjunger med ganska svag röst:

"Vid tolv års ålder, med korg på armen en liten flicka till krogen går. Från hemmet hennes, hon djärves skickats att köpa brännvin man väl förstår. Vid dryckesslaget där hemma sitter en rusig fader vid skövlad härd. Bland höga drivor i kölden bitter, går lilla Anna av hunger tärd."

-"Ja men den där är ju fin! Den har jag kunnat!", säger den gamla med klarnad blick och en överraskad min. Hon fortsätter: Jag minns ju inte alla verserna, men jag minns: " Nu Annas broder med blick från fönstret ser ut på dem som där ute går ...". Damen sjunger glatt vidare två verser på min melodi. Det är två verser jag aldrig hört. Melodin är densamma.



Jag vet att skillingstrycks-melodierna återbrukades till många texter eftersom visorna förmedlades både tryckta på papper och muntligen (de kostade en skilling förstås att köpa tryckta, därav namnet). Kanske är det en annan sång hon sjunger på även om melodin är densamma. Den gamla blir glad att påminnas om den gamla visan som sällan sjungits de senaste 50 åren. Kanske är den rent av 100 år gammal?

Det visar sig att bägge sångerna handlar om en alkoholiserad pappa som inte tar hand om sin familj som sig bör. De verser som den gamla minns skulle kunna vara "kapitlet" före min visa. För när min visa börjar har Annas mamma och bror dött redan. I min sång dör Anna av köld på väg till krogen där hon skulle köpa sprit till pappa, för trots att det är vinter är hon utskickad iklädd endast trasig klänning och med bara ben. Fadern bryter ihop när han inser att han tagit livet av hela sin familj. Han ångrar sin skuld, blir frälst och slutar dricka.
Det tycker den gamla var trevligt att höra, även om det var en hemsk historia, för i hennes visa mindes hon inte att han ångrade sina synder och blev frälst.

Vi bestämmer att vi får sjunga mer en annan dag, för jag hörde henne allt sjunga en söt liten visa om en annan frusen flicka, när hon väntade på sin tröja i badrummet. Den vill hon gärna lära mig en annan dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar