tisdag 5 april 2011

Symbolbild


Idag har jag sänt iväg ett gäng arkivbildsförslag på tema "recept-utskrivning" till en av mina återkommande kunder, LäkemedelsVärlden. Det här är inte någon av bilderna som jag serverar dem idag, men en av bilderna jag skapat åt dem tidigare från samma fotograferingstillfälle som jag idag letade arkivbilder ifrån.

Denna bild har en ursprungsbild från dataskärm inloggad på NPÖ, med en översikt på en patient. Där har jag i bildbehandlingen ordnat en notering "Ej följsam". I övrigt är bilden kreativt bildbehandlad, då vi ofta arbetar med att skapa ett gemensamt uttryck för alla bilder till en artikel (i detta fall ca 6 sidor + omslagsbild på temat). Artikeln symbolbilden skapades till, handlade bland annat om fördelar och nackdelar med ökad kontroll och dokumentation av patienterna. I framtiden kanske noteringar kring till exempel patienternas samarbetsförmåga och följsamhet finns med i dokumentationen (att följa läkarens ordination, rekommendation och ta mediciner etc).

Det finns många moraliska aspekter  att ta ställning till när ny forskning och vetenskap utvecklas. Det mesta har både fördelar och nackdelar som vi noga bör överväga och ifrågasätta innan nya system genomförs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar