onsdag 6 april 2011

Folkbildning och Evis ...

Jag kommer hem efter en heldag i Sigtuna där jag hjälpt till att "hänga ner" en konstutställning, och sedan har jag avslutat en kvällskurs för studiecirkel-ledare. 

En kväll i veckan leder jag en studiecirkel för vuxna funktionshindrade/ förståndshandikappade genom projektet Vild Vacker Vuxen (VVV). I höstas arbetade jag med en kvällskurs för målgruppen på tema "bildverkstad", och nu i vår en kväll i veckan på kursen "Skapa med händerna". Det är spännande, roligt och utmanande att arbeta med målgruppen. Vid en ledarkurs som kvällens, uppskattar jag att få ta del av de andra kursledarenas erfarenheter från målgruppen och kursverksamheten. 


Bilderna jag visar har jag fotograferat för några år sedan till studieförbundet NBV, som önskade symbolbilder för sina olika kursverksamheter. Det är keramikern Evis Magnusson som drejar en skål för min vänstra bilds skull. På bilden tycker jag om att hennes händer formar sig till ett hjärta runt leran. Evis har vid flera tillfällen ställt upp som fotomodell för mig och är en mycket trevlig bekantskap (då var hon även min kund, eftersom hon arbetade med NBVs kursverksamhet). Förutom att vara en mycket trevlig person, är Evis en duktig keramiker vars stil jag uppskattar ... så i mina köksskåp samsas lite av hennes alster som jag beställt av henne. Fina te och kaffemuggar och en helt underbar tekanna bland annat. Den högra bilden är även den en bild med lera som arbetsmaterial, men i skulptural form. Där har jag själv på ett enkelt sätt format lerbitar så de liknar ett hundporträtt i profil. Det var ett kreativt uppdrag, och roligt att jag fick skapa egna alster för att fotografera arbete i olika material och tekniker. 

Nedan följer en blyertsskiss, med en av Evis Magnussons muggar som stilleben. Den var dock inte tecknad för fotouppdraget ifråga, utan ett illustrativt exempel skapat för mina lektioner i bild. Jag arbetade 2009-2010 deltid som bildlärare på Karlskoga Idrottsgymnasium (före detta Walthers).


Sänder en länk till Vild Vacker Vuxens hemsida
och Konsthantverkarnas presentation av Evis Magnusson, och alster hon skapar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar