torsdag 13 december 2018

Adventskalender - Lucka 13 - Semestrar...



Var drömmer vi om att tillbringa vår semester?

Är det på andra sidan jorden?
Vad är syftet med semestern?
Vila, värme, inspiration eller äventyr?
Att komma långt bort från allt vardagligt?
Umgänge eller tid att reflektera?
Fixa allt som man annars inte hinner göra?
Och så den stora miljöfrågan:

Hur långt bort, och hur tar vi oss dit?

Själv älskar jag att resa, och allt vad det innebär i form av intryck, människomöten, nya vyer, upplevelser, utmaningar och äventyr.

Men eftersom jag redan besökt runt 25 länder, (med varierade färdmedel). Ja då lockar inte världen långt bort lika mycket, som den gjorde förr. 

Visserligen är bilen kanske inte det miljösnällaste färdmedlet på semester. Men jämför vi med de flesta Svenskars semestrande har vi inte så mycket att skämmas över. Det finns mycket vackert att njuta bara här i Närke. 

De senaste 17 åren (sedan jag blev mamma), har jag flugit utomlands väldigt få gånger. 

Jag har flugit tur och retur fyra utlandsresor under dessa år. Till Kina, NewYork, Spanien och Marrakesh. Övriga resor förutom dessa, har skett med bil, båt, buss, cykel eller tåg. De flesta semestrar inom Sveriges gränser. 

Och eftersom vi älskar friluftsliv och enkelt leverne, blir det väldigt miljösnälla semestrar. Laga mat över öppen eld (om det inte är eldningsförbud förstås). Plocka bär och svamp. Tälta, "hammocka", vandrarhem... eller hyra enkel stuga utan varken el eller vatten.

Där kan vi njuta ledig tid. 
Plocka sådant som naturen bjuder. Laga mat och prata. Sjunga, dansa. Spela kort och rita. Bada, läsa eller busa. Fiska, vandra eller bygga koja. Eller bara njuta vind, sol, filt, naturliv och djurliv. Smaka semester med alla våra sinnen.

Inget svårt val alls, om ni frågar mig...
det är helt enkelt vad jag allra helst vill ha
i alla fall på min semester!

13
*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar