söndag 23 december 2018

Adventskalender - Lucka 23 - Hur svårt kan det vara?




Ett steg i en miljövänligare vardag, är att laga maten själv och att försöka se till att mellanhänderna och ingrediensförteckningen inte är onödigt lång. 

Då slipper vi både onödiga transporter, förpackningar,  konserveringsmedel, E:nr, samt konstgjorda färg- och smakämnen. 

Det betyder mindre hel och halvfabrikat. Mer mat från grunden.

Och tänk så bra med kunskapen vi får i och med att vi själva lär oss laga maten! Hur mycket godare är det att äta en paj eller lasagne du lagat själv, än en frysrätt från Findus eller Dafgård? 

Och när vi vågar prova, utvecklas och blir duktigare och bättre på vår hemlagade mat, då växer inte bara vår kunskapsbank, utan också vår självkänsla.

Dessa kunskaper är dessutom rätt viktiga att föra vidare till kommande generationer, och ifall vi hamnar i kristider. Tänk så mycket vi förlorat bara den senaste generationen?! 

Hur ska vi överleva om nöden kräver det, om det finns människor som bara vet hur man micrar frysrätter eller serveras färdiga rätter, och kanske inte ens lärt sig trilla en köttbulle eller koka ägg?

Ja det är nog dags att vi blir fler som börjar fråga oss...
"Hur svårt kan det vara?"

Ja... det är oftast faktiskt inte alls så svårt som vi tror, bara en vågar prova. Och visst kräver en del måltider lite erfarenhet, tips och träning. Men mycket är lättare än en vill tro. Vi behöver ju inte börja med suffléer eller flambering.

Varför köpa en inplastad färdig potatisgratin, när det går nästan lika snabbt att göra en själv från grunden?

Jag menar "Hur svårt kan det vara?" 
... potatis, lök, grädde + kryddor. Hacka, koka, lägg i en form och grädda. 

Knäckebröd eller mjukt bröd?
Mjöl, salt, jäst och vatten + ev önskade kryddor/olja. Jäs, knåda eller kavla. In i ugnen. 

Wookgrönsaker eller soppa?
Ja men "Hur svårt kan det vara?!"

Om en alltid har färska grönsaker hemma i varierade sorter och modeller. Hacka, bryn och krydda det du har hemma... med vitlök/buljong/ soja och kryddor. I med eventuella matrester som kan passa, fisk eller linser kanske? ... en klick grädde och vatten. 


Chokladbollar?
Ja det kan väl de flesta göra själva. Jag har genom åren lärt mig knepen för att få mina döttrar att få i sig mer näring. Chokladbollar och pannkakor är perfekta att fylla med trevligheter. Mot hårda magar är chokladbollar med linfrön, torkade frukter lite extra kaffe toppen. Och det vita sockret går att bytas mot annat sött när en gör dem själv. Pannkakor fyller jag med havregryn, linfrön och rivna morötter eller äpple. För mer näringsinnehåll. Med keso istället för grädde blir magarna raskare mätta och fyllda med näring. 

Ja, så där försöker jag tänka mer och mer när jag står där i affären med ett paket i handen (oavsett innehåll. Bara stanna upp och tänk en sekund innan jag stoppar produkten i korgen). Varför köpa wokgrönsaker i påse, när jag kan hacka själv utan plastpåse till exempel?

Det är varken svårt eller kostsamt att göra kikärtor från grunden. Det tar visserligen en hel del tid innan de är klara, men att sova en natt medan de sväller är inte svårt. Och när en vet att det inte ens smakar hälften så gott i färdigt paket från butiken. Ja då är det enkelt att när de vilat över natten, koka dem två timmar medan en pysslar med något trevligt. Nykokta med en smörklick, salt och peppar... är det så gott så det är en hel rätt i sig själv. Frys in i portionspåsar så är det bara att ta upp och tillaga nästa gång lusten faller på.

Så nästa gång jag klämmer på en påse i butiken, som jag tidigare skulle köpt. Ja då tänker jag innan jag lägger den i korgen:

Men... hur svårt kan det egentligen vara?

23
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar