måndag 3 december 2018

Adventskalender - Lucka 3 - Vatten




Älskade glimrande 
kluckande
vatten

*

Ja vad kan då lilla jag göra 
för att skydda vårt oumbärliga vatten?

Dels förstås välja att göra mindre skada i vårt vatten = 
Självklart inte lämna skräp i naturen, välja bort plastprodukter ur min vardag (vars restpartiklar så småningom slutar i vårt vatten och därmed sen genom näringskedjan kommer hamna i både andra livsformer och våra egna kroppar). 

Med sommarens värme i åtanke kan vi förstås också göra den enklaste saken: minska åtgången på vatten. För vi slösar lätt med det. I Örebro har vi de senaste åren fått begränsa vårt vattenslöseri, för att det inte ska sina. Och det är positivt att vi faktiskt lyckats minska vår genomsnittliga vattenkonsumtion p.g.a restriktioner och tips från kommunen. 

Här följer mina egna uppmaningar till mig själv:   ;)

* Vi behöver inte duscha varje dag. Inte tvätta håret heller förstås.     En kan tvätta sig efter behov istället några av veckodagarna, och nöja sig med duscha när det verkligen behövs. Stäng av duschen medan du tvålar/schampoonerar. Lär dig att ta en snabbdusch på bara någon minut. Det behöver inte ta en kvart eller en halvtimma. Utmana dig själv att snåla på vattnet. Det är också ett faktum att mänsklig hud och hår inte mår bra av att duscha varje dag.

* Drick kranvatten istället för köpevatten. Och återanvänd de eventuella köpeflaskor som ändå kanske köpts.

* Låt inte vattnet stå och rinna. Varken vid potatisskalning eller tandborstning. Om vattnet inte är kallt direkt kan det ställas i en kanna i kylen istället.

* Spola inte bort 10 liter vatten varje gång en person kissat lite ... 
i en familj kommer det ändå spolas många, många gånger på ett dygn. Det går förstås också att prioritera snålspolande toaletter eller till och med andra miljösnällare varianter, beroende på var och hur en bor och lever.

* Försök minska på åtgången av produkter som sköljs ner i avloppet. Välj gärna oparfymerat och natursnälla innehåll i produkter som mediciner, salvor, tandkräm, tvättmedel, diskmedel och rengöringsmaterial. Dra ner på produkter du inte behöver över huvud taget. Vi behöver mycket förre produkter än vi tror. 

* Städa även i vattnet när du är ute i naturen och finner skräp på en strand, dike eller i en sjökant. Vi har plockat upp alltifrån snus-prillor, kapsyler och ölburkar, till glasbitar, plastpåsar, fiskekrokar och ståltråd. 

Jag en vattenälskare, och förutom att jag älskar sjödopp, dricker jag gärna vatten i mängder. Jag vill ogärna dra ner på just mitt vattendrickande.   

Å andra sidan är jag övertygad om att alla andra drycker kräver mer vatten att producera, än det gör att dricka det direkt. Hur många liter vatten kan det tänkas behövas för att producera en liter apelsinjuice? ... vin? ... läsk? ... eller mjölk?
Säkert fler liter vatten än om jag väljer att dricka bara vatten.

Underbara vatten!
Jag dricker gärna flera liter om dagen. 
Kanske typ...

3
*





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar