torsdag 6 december 2018

Adventskalender - Lucka 6 - De svåra valen...



Ja så går jag där i matbutiken. 
Ska göra de där viktiga valen... 

Är det plånboken som styr idag, 
och vad ska annars prioriteras?
När jag väl bestämt VAR jag väl ska handla.

Ska jag välja ekologiskt från utlandet, eller Svenskt? 
Närproducerat eller Ekologiskt? 
Fairtrade eller KRAV-märkt? 
ECO eller REKO...

Inte blir det lättare av att det ekologiska är förpackat i plast, medan det vanliga säljs utan förpackning.

Ska jag välja produkter som har miljövänligaste förpackningen, eller det miljövänligaste innehållet?

Ekologisk vara i för stor förpackning (som riskerar bli dålig och orsaka matsvinn), eller den i lagom mängd som inte är klimatsnällt producerad.

När företagen insett att många vill handla mer klimatsmart kanske de lurar oss konsumenter med missvisande information, för att vi handlar mer eller accepterar ett högre pris om den marknadsförs på ett visst vis. Kanske köper vi mer bara för förpackningen är grön , eller vissa ord står med stor stil på förpackningen? 
Det gäller att läsa det finstilta.

Det skulle kunna ta halva dagen 
bara att välja varor till ett hushåll.



Hur kan de garantera att den ekologiska honungen från EU- i en mixad blandning honung från Rumänien, Brasilien och Bulgarien verkligen innehåller ren honung från bin som bara besökt ekologiska glada blommor? Hur håller de ordning på var bina samlar sitt innehåll undrar jag? Bin kan ju flyga långt... tänker jag.
Och i den här butiken jag just nu står, när vår honung hemma är slut, erbjuder ju inte ens någon Svensk honung alls, varken ordinär eller ekologisk. 

Nej, jag bestämmer mig för att jag får ta en promenad till en annan butik och köpa Svensk honung. En annan dag hade jag kanske gjort ett annat beslut. Den ekologiska från EU kostar dubbelt så mycket som den billigaste, och den svenska tre gånger så mycket som den billigaste honungen.

Svenskt känns alltid bra på något vis.  De varorna har inte rest så långt, och dessutom litar jag rätt bra på vårt regelverk och kontrollerna här. Och så vill jag stötta de svenska bönderna. Jag vill att det ska finnas en framtid för lantbruk och djurhållning här. Och helst ekologiskt, giftfritt och naturligt tänk.

Jag betalar gärna lite mer för mat som odlats i Sverige, även om de ekologiska från utlandet kostar mindre. Provar gärna nya varor också, som helst både är snällt förpackade och med innehåll som kan vara bättre för kroppen och miljön, än de vi brukar köpa. 

Lite mer protein i pannkakor och bröd till exempel, skadar inte. Så då testar vi Svenskt mjöl med rotfrukter och bönor.

Mina ögon ställer in fokus på ursprungsländer, kilopris istället för bara vad varan kostar, nedsatt pris (och orsak till det), kort datum (riskerar slängas av butiken), och de olika symboler på paketen. 


Är bananerna märkta med en groda och "Rädda Regnskogs-märkning" lika bra som de ekologiska-bananerna bredvid, som säljs inplastade i 6-pack? 
Jag vill ju bara vill ha tre...
Finner tre ekologiska bananer som någon tagit ur en plastförpackning och lämnat där. Inser att det borde gå bra att ta dessa, eftersom de har våg med etikett som visar priset för ekologiska bananer. Annars sitter ju streckkoden på plastförpackningen runt bananerna. Klistrar den direkt på bananerna. Gör så på alla grönsaker med skyddande skal, för att undvika onödiga påsar.

Provar ekologiska ärtbullar till nedsatt pris, och hittar ekologiskt kött med 50% rabatt pga kort datum. Jag kan ju prioritera en kötträtt idag, om det dessutom både är miljösnällt producerat och det annars riskerar att hamna i matbutikens sopor.



Ja så där håller jag på i butiken.
Vrider och vänder på paketen.
Gör de svåra valen...

6
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar