söndag 9 december 2018

Adventskalender - Lucka 9 - Second Hand


Jag har alltid älskat gamla ting.
Min själ är fruktansvärt omodern...
och jag har nog aldrig riktigt 
känt mig hemma i vår tid.

Min smak har liksom alltid
passat bättre in 
på andra generationer
än den jag faktiskt tillhör...

De flesta föremål och ting som är lite äldre, 
har dessutom skapats och vårdats med god omsorg. 
De som gjort dem är/var ofta hantverkskunniga 
med god materialkunskap. 

Dessutom bär tingen på historia och minnen.
Mycket är skapat av naturmaterial, och i god design.

Så när vi saknar något, letar vi först hemma, 
ifall vi har något som kan redesignas eller återbrukas.
Sedan söker jag på begagnat/antikaffärer,
Finnes inget lämpligt där, så letar vi i övrig handel.

Självklart beror det lite på hur akut behovet är också, 
vad det är vi saknar och önskar, material och prisnivåer m.m.

En del kan jag söka efter i många år,
annat måste ordnas helst samma dag.

Senaste shoppingturen, bar iväg 
mot en för oss ny affär med second hand.
Hade vi inget funnit där hade vi nog shoppat 
något nytt (till exempel en elljusstake).

Men vi fann mycket fint begagnat:

Julig bonad för köket i design av "Hya",
julgardin, tre elljusstakar, juldekorationer,
oanvända fina virkade, röda grytlappar.

Dessutom fann en tös ett par snygga, 
praktiska och så gott som nya vinterkängor,
en mysig kappa, och en söt klänning.



Vill en finna lite ovanliga presenter,
är begagnat och antikt toppen. 
Här finns verkligen unika ting.

Mycket faller mig i smaken.

En del av dagen har ägnats åt 
att specialanpassa en byrå köpt på Myrorna.
Inom kort blir den en praktisk möbel för teknik 
...i vårt stämningsfulla vardagsrum.

9
*


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar