tisdag 4 december 2018

Adventskalender - Lucka 4 - Miljövänligare Hygien


Dags att finna nya 
miljövänligare produkter 
av alla de slag.

Här är några hygienprodukter jag provat.

1. Olivtvål, är till belåtenhet för huden och miljövänligt förpackad. Jag (och andra familjemedlemmar) använder den gärna istället för den vi tidigare köpt. Bättre för miljön än tidigare tvål och dessutom mycket bättre för de med torr hy.

2. Tandkrämen påstås vara "vegan". God smak och konsistens. Använder lika gärna denna som tidigare inköpta varianter. Och även om jag inte riktigt förstår vad som gör denna mer miljösnäll än andra (vad kommer från djur i vanlig tandkräm? ....och innehållsförteckningen är svårförstådd och innehåller många ingredienser), får jag väl lita på att märkningen gör den lite bättre än den vi brukat handla.

3. Naturlig ekologisk deodorant. Älskar den. Luktar gott av lavendel (finns i andra dofter), och fungerar fint rent praktiskt. Den enda nackdelen är att jag normalt använder ca2 st deoderanter/år till en kostnad på ca 60:-. Om jag använder denna regelbundet kommer min nya kostnad för deodorant stiga till ca 50:-/månad. Nästa gång köper jag den stora burken. Jag får väl lära mig att använda den mer sparsamt. 

4. Tandborste av miljövänligare modell. Den är inte perfekt att återvinna, då borsten är av plast, men är förstås bättre för miljön än tandborste helt i plastmaterial. Förpackningen talar inte om hur den ska sopsorteras (det står 100% recyclable, men syftar bara på kartongen). Även tandborsten är märkt "Vegan" vilket jag undrar lite över förstås (brukar vanliga tandborstar produceras av något från djur?).

Nåväl
Fyra nya produkter 
i vår miljövänligare vardag

4
*




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar