tisdag 18 december 2018

Adventskalender - Lucka 18 - transport


Cykeln och benen
är absolut det bästa färdmedlet.

Jag bestämde mig vid årsskiftet
skärpning på transportfronten,
särskilt inom stan.

Tidigare var jag lite väl ofta lat och valde bilen
när jag kunde valt cykeln.

Cykeln är ett fantastiskt färdmedel.
Dessutom får jag ju vardagsträning på köpet!

Och eftersom jag både behöver träna upp flåset
och bli av med överviktskilon
så vill jag välja bort bilen.

Visst händer det att jag faller för bilen ibland,
men med tanke på att en ska finna parkeringsplats
och delar av året även skrapa rutor...
så vinner en kanske inte ens tiden.

Det är bara när jag ska storhandla 
som jag alltid väljer bilen.
Ja sedan finns det ju undantag förstås,
men jag försöker prioritera bort bilfärder
när jag inte har mycket att bära, 
eller alltför brått mellan 
norr, väst, söder och öst.

Så 2018 har jag förlorat några överviktskilon.
Kanske delvis tack vare fler cykelturer?

Välja cykeln eller promenaden
före bil eller buss /tåg
är både gratis och bra för
fysiken och miljön.


18
*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar