tisdag 8 mars 2011

Internationella kvinnodagen


Denna bild representera den oro jag känner för mina och andras döttrar ... och kampen de har framför sig emot ett samhälle med så mycket våld. Bilden symboliserar främst för mig att små flickor är sköra och små, men att de behöver samla mod och självförtroendet att stå emot vad otäckt som kan tänkas möta dem (oavsett om det är män eller annat som kan skada eller kränka dem). 

Nu handlar inte den internationella kvinnodagen bara om mäns våld förstås. Men det är ändå ett ämne som finns på agendan en sådan här dag. Nej kvinno-dagen handlar om så mycket mer förstås!

Jag vill verka för ett jämställt samhälle, även om jag inte känner mig som en feministisk kämpe. Jag tror att även män har problem i det här samhället. Män som vill vara hemma med barnen till exempel, men där samhället och kulturen sätter käppar i hjulen. Män som inte känner sig hemma i den dominerande traditionella mansbilden, och som lever i och för jämnställda förhållanden. 

Barn delas tidigt in i fack, numera är det tydligare än någonsin när det finns pojk/flickavdelningar i kläd och leksaksbutiker t.ex. Varför delas inte produkterna in i storlek eller färg och användningsområden istället för pojk/flick-avdelning? Hur olika bemöter vi barn beroende på deras kön. Blir det någon skillnad på resultaten när kvinnor sitter i maktpositioner, bygger hus eller forskar? Får vi samma lön som en man på samma position?

Sedan är det ju också så att kvinnor har andra problem än männen. Vi är utsatta på ett annat sätt. Vi har kommit långt i Sverige med jämställdhet, men det är klart att samhället fortfarande känner av den snedfördelning som varit vardag för oss alla. Ett samhälle som skapats av och för främst mannen. Där kvinnans roll legat lite i skymundan. Här kommer yrkesval, föräldraansvar, löner mm in i bilden. 

Jag välkomnar er till Systerskaps-utställningen och de aktiviteter som idag erbjuds (även på andra orter), för att belysa kvinnans roll och situation i Sverige och i övriga delar av världen. Själv önskar jag att vi inte skulle behöva en internationell kvinnodag. 

Feminist? inte vet jag, kanske både ja och nej ... 
Jag vill att samhället ska sluta fokusera på könet. 
Varför inte se oss alla som unika individer 
som tillsammans är en del av samhället?
Vi kunde gott dela på alla årets 365 dagar, 
jämställt på hela vårt fina klot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar