lördag 5 mars 2011

Vårkänslor ...


Äntligen känner jag smak av vår i luften!

Nej, än ser det inte ut som på min bild ... den är från förra våren. Ännu ligger snödrivorna tjocka i Närke. Men småfåglarna har efter en lång och kall vinter äntligen återvänt från varmare nejder, och sitter nu på grenarna och sjunger glatt för oss "tji... tji...tji...tjidevitt!". Solen skiner från blå himmel, och på södersidan av huset visar vår ena termometer till vår överraskning +28C. Ja, men på motsvarande vägg på husets skuggsida, står det å andra sidan bara +2C ... men ni kanske ändå kan förstå vår upprymdhet och glada känsla. Det luktar vår!

Jag tar med flickorna ut på en promenad och matar småfåglar och änder med gammal bulle. Barnen gör glada hoppsa-steg och ivriga utrop när de ser grönt gräs och små knoppar skymta fram mellan snöhögarna. Mina ögon söker efter knoppar eller gröna spår på trädens grenar, men än har de inte vaknat ur sin dvala. Jag ser bara de vanliga torra alkottarna och bruna tunna björkgrenar som släpar i ån. Men solens strålar smeker dem så vackert medans en talgoxe drillar en glad och envis melodi för oss. Vi halkar lite på den hala ojämna isen på den asfalterade promenadvägen, men här och var är vägen helt snö och isfri. Kanske tar vi fram cyklarna snart? 

Äntligen kommer ljuset till oss Nordbor. Vi som lever under så många mörka vintermånader, är verkligen inte bortskämda med ljuset och värmen. 

Välkommen kära vår, du är så efterlängtad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar