söndag 27 mars 2011

Bakterier & Marie-Louise Danielsson-Tham


Strax före jul hade jag förmånen att få porträttera Marie-Louise Danielsson-Tham, vid hennes laboratorium i Grythyttan. Marie-Louise är veterinär och professor i livsmedelshygien och även programledare för Rent hus. Det var för tidningen Origos räkning som jag fångade henne. De önskade porträttbilder och gärna i laboratoriemiljö eftersom tidningen vänder sig till ämneslärare inom matematik, NO-ämnen och teknik. Att Marie-Louse har mycket små ögonspringor som är svårfångade är jag inte den första fotografen att upptäcka.


Det var trevligt att träffa Marie-Louse, och vi pratade om allt möjligt under fotograferingen. Innan vi traskade till laboratoriet bjöds jag en kopp maskinkaffe, och informerades samtidigt om hur osunda mjölkprodukterna är i dylika maskiner. Mjölken fick jag därför serverad direkt ur kylskåpet. Marie-Louse har skrivit en artikel på ämnet, så framöver ska jag (och ni) helst ta bara rent kaffe ur maskinerna, och undvika mjölk/latte-varianterna. Jo, det här är förstås ett annat kylskåp, där ingen mjölk ryms på hyllorna. I laboratoriets kylskåp förvaras istället bakterieodlingarna. 


I laboratoriet fick jag ta en titt på olika odlingar av bakterier. De var tagna från bland annat en helt vanlig mobiltelefon och en plånbok. På bilderna ser ni hur en av odlingarna ser ut! 


Efter att ha besökt Marie-Louise med sina odlingar, och vi haft magsjuka i familjen må ni tro att jag blir nogrann med att sanera handtag, spolknappar mm. Efter att ha sett baktieriesamlingen på några av våra föremål vi använder dagligen är det enkelt att förstå hur smittor sprids. Normalt är jag inte rädd för bakterier, och tror att det är sunt med lite lort i hörnen ... men det finns tillfällen när man gärna skrubbar rubbet för att få bort alla spår av de otrevliga bakterierna. Sedan får vi inte glömma att det finns goda bakterier som vi behöver också ... men vid sjukdom i familjen (eller i barnens klasser) skadar det nog inte att ha lite kolla på vad vi fingrar på.


Länk till Marie-Louse Danielsson-Tham på Örebro Universitet
Länk till information om Origo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar