söndag 20 mars 2011

ReDesign Viola -symaskin


I somras fick jag Wadköpings stipendium 2010 för arbetet med ReDesign Viola; mina produkter som skapas med återbruk i fokus. Jag beslutade att stipendiet bland annat skulle användas till en ny symaskin. Min gamla Singer hade mer eller mindre gett upp efter 18 år och 4 reparationer. Jag har fortsatt sy med den trots tekniska bekymmer i väntan på att finna rätt symaskin. Jag har bland annat fått rulla upp undertråden för hand det senaste året. För några veckor sedan slog jag till och köpte mig en Husqvarna Emerald 203. Mycket nytt att lära med alla finesser. Jag invigde symaskinen med att sy mig ett eget plagg i ett guldblommigt tyg, som jag inhandlade för några år sedan på rea. Resultatet blev en busig fin väst/tunika. Roligt är det att sömma med en ny och fungerande maskin!


Här ser ni tunikan på en galge bredvid ett av döttrarnas färgglada halsband. Nedan visar jag den festdräkt för barn som var en del av de textila alster jag lämnade in för bedömning för Wadköpingsstipendiet 2010, och som även visades på utställningen i Wadköping. Stolt och glad för utmärkelsen är jag förstås!


Länk till min blogg där jag visar mina återbrukade produkter i olika material och tekniker:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar