fredag 11 mars 2011

CAP & Design -Utmaningen

Tidskriften CAP & Design kontaktade mig vid ett tillfälle och undrade om jag ville vara med i "Utmaningen". Detta är en återkommande utmaning i tidningen, där tre stycken personer i samma yrkeskategori ska lösa samma "uppdrag". Jag var tvungen att svara utan att veta vad utmaningen bestod i. Självklart tackade jag JA!


Uppgiften bestod i att jag skulle skapa tre fotografier föreställande välkänd internationell arkitektur, men skapa den av mat. En organisk byggnad med andra ord.

Vilken utmaning! 

Själv fotograferar jag förstås emellanåt både byggnader och mat, men jag hade aldrig tidigare arbetat med mat på det här sättet!

Jag valde Eiffeltornet, då det är en välkänd byggnad som jag själv besökt, betraktat, fotograferat och uppskattar. Jag valde att arbeta med morot, zucchini och palsternacka som byggnadsmaterial. Jag skar dem i bitar och försökte bygga ett så högt torn som möjligt. Tyvärr hade jag inte räknat med att materialen skulle mjukna såpass snabbt som de gjorde, och tornet föll flera gånger ... så det fick bli en lägre variant av Eiffeltornet som resultat. Som underlag hade jag ett grönt stort papper och bakgrunden bestod av en vägg som var laserad i en gråblandad brun ton. Ljussättningen var blandat svagt dagsljus och en spotlight. Mitt mål var att tydliggöra vilken byggnad jag haft som förebild, samtidigt som jag ville förstärka den organiska känslan och gärna få in lite dramatik i bilden. Jag har arbetat i Photoshop på lite olika sätt med bilderna. Färgbilden förstärker och tydliggör vilka material jag arbetat med. 


De svartvita tar mer fram formen, och jag tycker särskilt de två sista där jag skapat ett mer illustrativt uttryck förstärker den organiska känslan. Nästan som om tornet vore ett djur som snart tänker traska iväg.



De andra fotograferna valde även de att skapa Eiffeltornet, men på helt andra sätt ... och de hade även skapat någon bild på annan arkitektur. Den ena fotografen hade skapat tvådimensionella bilder likt tavlor med platta matbitar som han av-fotograferat ovanifrån. Den andra fotografen var en matfotograf, som skapat t.ex Eiffeltornet av enbart ärtor (troligen på med en stomme av ståltråd). Själv blev jag nöjd med mina bilder även om tornet blev lägre än min ambition var. Jag hade roligt under arbetet med mitt torn, och för mig var det verkligen just en utmaning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar