torsdag 10 mars 2011

Minnen kring en bild ...


Det här är en bild som jag skapade en gång på beställning från elever på Linköpings Universitet. De hade som uppgift att skapa en ny hemsida för skolan, och de önskade en positiv bild som passade oavsett vilket ämne man lockades till på Universitetet. Det var inte helt lätt att få till det de önskade, och så här såg inte ursprungsidén ut. Det hela var en arbetsprocess, och den här bilden blev slutresultatet. Den blev till elevernas och min belåtenhet. Tanken var att detta skulle vara första sidan, och att det skulle finnas text i den vita ytan mellan ansiktena. Skolans ledning hade dock helt andra idéer, så slutresultatet hamnade aldrig på skolans hemsida, även om jag fick betalt för mitt jobb. Istället har jag fått användning för bilden som arkivbild genom bildbyrån, och den har där kommit till sin rätt genom fin försäljning.

Bilden är fotograferad i dagsljus, i min fotostudio som jag hade under en period i centrala Örebro. Den unge mannen till vänster är samma kille som jag tio år tidigare skapade en modeportfolio åt (Porträtt Joseph, jag visar en av hans äldre bilder tidigare i bloggen). Jag hade själv inte träffat honom sedan vår första fotografering, så det var roligt att få använda honom som modell. Den unga tjejen hade jag aldrig tidigare träffat. Jag hade mött hennes mor som berättat om den glada dottern som gärna ville agera modell. Fint blev det tycker jag, och lite synd förstås att bilden inte tillfredställde ledningens önskemål till ny hemsida för universitetet. Vilken tur för mig (och modellerna) att andra har uppskattat och köpt bilden så den kommit till användning. Faktum är att den har sålt riktigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar