måndag 10 januari 2011

Bokmalen


Älskade böcker!
Tänk vad fattig jag skulle vara utan alla de böcker jag läst genom åren. Böckerna jag läst påverkar mig som person, min världsbild och min utveckling.Varje bok kan upplysa, uppröra, engagera, irritera eller få mig att bryta ut i skratt eller gråt.  Ja, tänk att en enda bok har förmågan att kunna få mig att ändra världsuppfattning!

Min kära bok.
Jag kan ta med mig min bok vart jag vill och låta upplevelsen av innehållet däri, blandas med dofter, smaker och stämning som gör stunden speciell. Jag kan läsa högt ur den och låta min röst påverka karaktärerna i boken. Jag kan dela upplevelsen med ett barn eller en vän.  När jag återläser en bok, kommer jag troligen att minnas förra gången jag läste den. Hur gammal jag var, om jag lyssnade på någon speciell musik och i vilken miljö jag befann mig. 

Boken kan föra mig rakt in i huvudet på en mordutredare, psykopat, vetenskapsman, kock eller inredare. Min egen fantasi och mina erfarenheter påverkar min uppfattning om boken och det den beskriver. När du läser boken kanske huvudpersonen ser annorlunda ut än i mitt huvud. En romantisk scen kanske gör den ena läsaren upphetsad och besvärar den andra (som raskt bläddrar fram två blad). En faktabok kan bekräfta något du redan visste eller förändra världen för den andra ... och den tredje läsaren fnyser och tänker att det är rent nonsens. Böcker i skräckens tema kan vara så otäcka så du inte törs sova efteråt ... och när den väl filmatiserats visar sig dina fantasier överträffa filmens scener i grymhet och mörker. Ja och så får vi inte glömma spänningsfaktorn. Många, många gånger har jag tänkt lägga ifrån mig boken, men bara måste läsa ett kapitel till ... bara ett till ... och bara ett till .... Vad hände sedan? Hur ska det gå? Fann de varandra? Vad kom de fram till? Vem gjorde det? 

Jag har alltid läst innerligt för mina barn. Det känns så viktigt att lära dem uppskatta böcker och deras varierade innehåll. Just nu är de i åldern då de knäckt läskoden, vilket gör det extra viktigt att skapa positiva läsupplevelser. Läslust och läsupplevelser kan ju vara avgörande för hur de kommer att utvecklas!

Det finns böcker för oss alla, bara vi tar oss tid att söka ... och läsa dem! Vi kan lära oss av andras erfarenheter och få en känsla för hur det är att stå på andra sidan om staketet. Vi kan betrakta olika konstnärers (och fotografers) tolkningar av historier, miljöer och karaktärer. Ja, ibland läser vi till och med böcker bara för att vi älskar bilderna.

Sedan finns det en till sak som jag vill mina barn ska få uppleva. Jag vill de ska kunna njuta av att varva ner med en bok. Att de ska få uppleva att en bok kan bli din vän. Att de kan bli guldkanten på din kväll, din resa eller en sjukdomsperiod. Idag finns det så många frustrerade människor som inte vet vad de ska ta sig till utan all sin elektronik. Har du känt vilken skillnad det kan innebära att ta sig tid för att läsa en bok istället för att välja TVn? 

Så välj ut en bok som lockar dig ... 
sätt dig på en plats du tycker om
och njut av upplevelsen! 


Bilderna på böcker, har skapats som symbolbilder till Sofia Sivertsdotter, som arbetar som coach med sitt företag Authentic Avenue. Länk till Sofias/ Authentic Avenues hemsida: www.authentic-avenue.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar