torsdag 20 januari 2011

Nejra


Jag fick i uppdrag av Readers Digest att porträttera Nejra Besic. Det gladde mig för jag älskar hennes musik och tycker hon är en underbar sångerska. Nu var det i ett helt annat sammanhang artikeln hörde hemma. Nejra har gjort en avhandling om blyghet "Våga vara blyg"... och bilderna skulle porträttera henne och passa ämnet. Jag porträtterade henne på ett café i centrala Örebro och valde att göra några symbolbilder för temat på henne, som komplement till enkla klassiska porträtt. Nejra är som person själv inte blyg. Det blev ett trevligt möte i fönstersmygen. Jag tycker om den tomma stolen bredvid henne. Den stora mörka ytan och ljuset från fönstret (i kombination med hennes positiva min) får mig att känna att hon välkomnar någon in i hennes mörka vrå. Den högra bilden förmedlar hur det kan kännas inuti ... eller kanske innan man beslutat sig för att våga.

Nejra mötte jag för första gång på en födelsedagsfest något år tidigare. Eva Eastwood hade bjudit mig till sin 40-årsfest och på festen fanns ett härligt gäng musiker bland vänner i Evas bekantskapskrets. Nejra var en av dem som inbjudits att spela och sjunga några låtar. Jag fångades på en sekund av hennes spännande röst och melodier. Hennes musik är helt i min smak och den gav mig gåshud. Hon skapar så skön musik och rösten är unik, den är avklädd, skorrig och skör ... helt underbar. Hon spelade piano till sin sång och hade en gitarrist som fyllde ut låtarna på ett härligt sätt. När de spelat klart var jag tvungen att gå fram och tacka ... och fråga om de hade gett ut någon skiva. Svaret var nej, men att den var "på G". Några månader senare blev jag lycklig ägare till hennes första CD. Rekommenderar varmt hennes musik! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar