måndag 3 januari 2011

Den omöjliga ekvationen ...

Idag har jag porträtterat två kvinnor i en tvättstuga för Hyresgärstföreningens räkning. Med respekt för mina uppdragsgivare, visar jag dock inte bilder som beställts av kunder, innan de publicerats. Därför visar jag istället andra bilder från tidigare uppdrag.


LäkemedelsVärlden är en av mina återkommande kunder. De ger mig stora konstnärliga friheter och uppskattar att jag har egna idéer. Denna bild skapade jag för deras huvudartikel för ett tag sedan, på temat "Den omöjliga ekvationen". Artikeln handlade om hur vi sätter pris på människoliv, och det omöjliga i att just värdesätta människoliv. Jag skapade ett flertal bilder på temat, varav dessa två som jag visar hör till några jag tycker om, men som valdes bort. Kunden valde en annan motorcykelbild i artikeln och en annan bild på babyn som omslagsbild, samt ett antal fler bilder till den flersidiga arikeln.

Något som är så spännande vid dylika uppdrag där jag arbetar med symbolbilder och inte behöver vara på en specifik plats, är att det är upp  till mig att fullfölja våra idéer. Eftersom kunden befinner sig i Stockholm bör jag finna modeller och miljöer enligt vad vi kommit överens om. LäkemedelsVärlden har jag arbetat med så många gånger nu och vi har en god kommunikation, så de är helt trygga med att jag skapar något till deras belåtenhet.

I detta fall har jag en syster som kör motorcykel, så hon ställde självklart upp. För att få rätt hastighet på rörelseoskärpa i bakgrunden, krävdes ett flertal vändor fram och tillbaks på en liten väg vi fann lämplig. Prislappen var utan text vid fotograferingen, men vi provade olika varianter på placering för att få den att sitta lämpligt. I bildbehandlingen justerades prislappen, pris och färger till önskat resultat. Priset 600 000:- är vad ett försäkringsbolag bedömer du är värd under en motorcykelfärd.


Babyn med prislapp är ett litet barn till en vän jag sällan hinner träffa, men som ställde upp vid förfrågan. Den lilla flickan var pigg och glad, men i åldern när allt ska stoppas in i munnen. Hon tuggade/sög på etiketten på nästan alla bilder. Vi fotograferade i naturligt ljus i familjens sovrum på golvet och provade olika bakgrunder. LäkemedelsVärlden valde en klarblå textil som bakgrund. Själv är jag normalt lätt allergisk mot sockersöta bilder på barn och djur, samt idén om att flickor ska placeras i rosa miljöer. Kanske var det just därför det kändes lite roligt för mig att få placera flickebarnet här. Priset är helt "taget ur luften". Den här bilden håller inte traditionella kompositionsregler, men jag tycker om den ändå ... mest för hennes blicks skull. I det här fallet känns det rätt med blicken i centrum. Satt i sitt sammanhang och tillsammans med texten undrar hon om hon är värd en miljon kronor ... eller är jag kanske värd ännu mer? ... eller mindre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar