söndag 16 januari 2011

Konstgranar ...


Ja så var det dags att presentera Lena Attar-Larssons gran. 

Lenas gran talar verkligen tydligt om vad den vill oss. Den berättar om alla familjer som inte får till en sådan där jul som vi alla drömmer om. Den berättar om dem som istället tillbringar sin jul som oroade själar, där alkoholen förstör familjelyckan. På toppen tronar det lysande korset. Finns det hopp? ... eller är det någons undergång som nalkas? Är det en stilla bön för dem som ingen ser, som tronar på den alkoholstinna granen? Är det symbolen för den högre makten som ser dem?


Lenas gran är stark ... och hennes avsikt var aldrig att den skulle bli vacker att beskåda. Den vinner kanske inga skönhetspriser ... men är den som berör mig mest. 

Granen vill påminna oss om att många genomlider förskräckliga jular. Jular med misshandel, hunger, kyla och gräl. För oss som har det fint och njuter familjefrid, julklappar, kärleksfulla tankar, handlingar och god mat i överflöd ... kan det vara nyttigt att påminnas om detta. Har vi tillräckligt lyhörda ögon för att upptäcka de utsatta barnen, som kanske trippar på tå av rädsla för slag och dessutom får omhänderta fulla föräldrar på sitt jullov? Granen berättar även om de utsatta och ensamma, som kanske inte har någon att fira sin jul med. Ja, den berättar även om dem som kanske inte har något hem att fira den i. Kanske tillbringas julen ensam utomhus med en flaska sprit? Hur viktig är alkoholen för oss vuxna? Hör den verkligen julen till?

För egen del blev julen "vit"(=alkoholfri). Inte på grund av Lenas gran och inte för jag bestämt mig för det. Det finns helt enkelt inte med något alkoholsug på min jul ... t.o.m glöggen glömde jag bort helt, den har jag inte ens öppnat korken på, trots att jag köpte mig en flaska lagom till första advent. Julmust, vatten och te med honung och mjölk var vad jag njöt av att dricka till julen.


Så lite tankar vid fotograferingen. Som ni ser ville jag förstärka känslan av mörker och dramatik i Lena Attar-Larssons gran. Jag valde ett ljus riktat lågt nedifrån sidan för att skapa skuggor och för att få flaskorna under granen i fokus. Bildbehandlingen förstärkte känslan. Ölburkarna som dekorerar granen syns inte på långt håll ... men kommer man närmare så blir katastrofen tydligare. Det är en gran som vattnats för lite, med mycket fallande barr som följd. Att sätta "krus" på ölburkarna tycker jag var en kreativ idé som förstärker associationen kring att en del vuxna tycker att ölen "liksom är grejen med att fira något".

Jag hoppas att Lenas gran fick åtminstone några människor att fundera på hur deras jul ser ut och vad de har för relation till alkohol. För sin egen skull ... men framför allt för barnens skull.
Kan du fira jul utan alkohol, eller hör den till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar