måndag 31 januari 2011

Symbolbild ...


Lerbäcks Teater är en fantastisk plats som skapats av det driftiga paret Gille. De driver där sin teater med varierade föreställningar för barn och vuxna. Jenny Gille och jag lärde känna varandra på 80-talet och tillsammans med 3 andra tjejer var vi under många år ett tajt tjej-gäng som umgicks intensivt, som teatergrupp och vänner. Johan Gille har jag lärt känna mer som vuxen, trots att jag faktiskt fotograferade Jenny och Johan tillsammans på bild för mer än 20 år sedan.
Den här bilden fångade jag under en fotografering för deras mordhistorier för några år sedan. Vi provade olika motiv och bildidéer. Vårt mål var att skapa stämningsfulla bilder som skulle kunna symbolisera misstankar, mord och hemligheter. Många av bilderna fotograferades med långa exponeringstider för att förmedla olika känslor och stämningar.

Den här bilden tycker jag mycket om. Kläder och frisyrer för oss bakåt i tiden. Färgskalan är mjuk och varm. Jag tycker om rörelsen i hennes hår och hur glittret på hennes klänning blänker som guld, samt det ljusa stråket kring hennes händer. Vad försiggår i rummet och vad funderar hon på? Vilken relation har hon till mannen med den forskande blicken, bakom henne? Har kvinnan kanske förvirrade känslor för honom? ... 

Titta gärna in på Lerbäcks Teaters hemsida ... och jag välkomnar er att besöka deras föreställningar. Jag har uppskattat allt jag sett och bara läst fina recensioner! www.lerbacksteater.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar