måndag 17 januari 2011

Konstgranar ...


 Så får ni se den sista granen från Krämarens granutställning och det är en gran av Petra Svanbäck!

Petra Svanbäck arbetar med illustrationer i sitt företag "Fiskrens design". Petras gran är en traditionell plastgran fylld med fiskrens design-illustrationer som pynt. Förutom dekorativa hängande pappers-illustrationer finns även polkagriskäppar i passande kulör. Stjärnan är skapad av vadderad gul textil. Nedanför granen ståtar ett glatt gäng med tomtenissar, i vikformation. Associationen är förstås de gamla spiselkrans-dekorerna av papper, med spegelvända motiv.

Jag tycker mycket om Petra Svanbäcks illustrationer, alla med unika karaktärer. Jag upplevde granen som just en reklampelare för hennes produkter. Vik-tomtarna förstärkte känslan av en gran på ett affärscentrum. Med tanke på de andra granarnas stilar och uttryck valde jag därför att presentera Petras gran som just en PR-gran i butik. Ljuset är "rakt på" precis som i en galleria. Fullständigt avslöjande och utan hemligheter.

Tomtarna i nederkant var dock lite för få för att klara denna symmetri. En ful nederkant på väggens ena sida blev tydlig utan tillräckligt många tomtar och bilden kändes ojämn i sin komposition utan några extra tomtar. Jag valde därför att "lägga till" lite tomteveck i photoshop för bästa harmoni (jo, jag har alltså "fuskat" lite). Hade vi haft tid och ekonomi hade Petra lätt kunnat ordna längre dekorationstomtar, så detta hade kunnat vara helt korrekt antal vik-tomtar på bilden (vilket känns lätt förlåtande för mitt tillägg). Jag tycker att bilderna på Petras gran fungerar som planerat (särskilt bredvid de andra granarna). Bilden utstrålar köpcentra, precis som jag vill ... även om jag kan känna att det är något som saknas för att jag ska vara riktigt nöjd. Inser att det är stämningen jag inte är riktigt belåten med, men målet var ju inte heller att skapa en mysig stämning ... så jag får vara nöjd då. Rakt på, helt enkelt.

Titta gärna in på Petras hemsida där ni får se fler av hennes busiga karaktärer!
www.fiskrens.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar