onsdag 19 januari 2011

Fantasimålning ...


Ikväll så har min stora tös, målat mig i fantasin. 
På fritids har hon skapat sig sin egen färgpalett. 
Den är ett enkelt papper som hon målat glada prickar på, 
med färgpennor och tillklippt form för då blir målningen så lätt. 

Med pensel mjuk och helt perfekt, 
startar hon sitt sminkprojekt. 

Först så får jag önska, vilket djur jag helst vill bli. 
Omsorgsfullt får jag sen njuta, av en tös som mig bemålar. 
Hennes varma blick först granskar mig med mun på sned, 
sen blandar hon sin färg alltmedans hennes ögon strålar.

Hon blandar sina färger till en alldeles perfekt nyans, 
jag ska ju bli giraff så det blir gul färg med orange. 
Hon för sen penseln flyktigt över anletsdrag, som i en vals. 
Bruna fläckar noggrant sprids på öron, kinder och min hals. 

Mjuk är penseln mot min hud och underbar är dotterns målning.
Tänk att efter denna färd så krävs det inte alls nå´n tvålning.

Så när jag väl är färdig som giraff blir jag ett lejon gult ...
och tänk med fantasibemålning, kan det aldrig någonsin bli fult!

Ja tänk så härligt kreativa flickor som vi har. 
Att deras vänner gillar påhitt, ja det är underbart. 
Men jag undrar när vännerna blir för stora för fantasi? 
Snart vill de kanske bara göra TV-tittar koreografi.
Att vara 8 år för fantasilek är okey 
... men går det lika bra när man är nio eller kanske tio säg?

Jag hoppas många mammor och pappor bejakar sina barns lekar i fantasin ... och att de inte måste skynda sig till konsumtion och praktisk verklighet. För än förgylls vår värld till svindlande nivåer av barnens kreativitet. De bygger älvfällor, blir till prinsessor, detektiver och ballerinor. Vi bjuds på modeshower, dockteatersagor, blir bjudna på café och påhittiga äventyr ... vi har så roligt så. Vardagen blir fantastisk rik på innehåll, med en levande fantasi ... och tänk det kostar ingenting att vara rik då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar