fredag 7 januari 2011

Våga tro eller inte tro ...


Jag hade idag ett intressant samtal med en god vän
... vi talade om tro.

Min tro är att tro fungerar.
Om jag inte tror så finns inte det jag inte tror på. Det betyder att det är sant, att en älva faktiskt dör, så snart du slutat tro på henne. Det betyder att du kommer komma till himlen när du dör om du tror på den och att du kommer hamna där när du dör. På så vis är också allas tro en sanning, just för dem.

Jag tror nog på mer än de flesta och är glad över det. Det berikar mitt liv på många sätt. I mina ögon låter ett liv byggt på enbart fakta som ett förhållandevis tråkigt liv ... även om mina vänner utan tro nog inte håller med mig.

Jag har min egen tro på många saker och tillhör ingen religion, men är övertygad om att det finns krafter runt ikring oss som vi inte kan förstå eller ta på.  Jag får ofta känslan av att det finns orsaker till att jag möter dem jag möter, att händelser sker när de händer av en anledning och att det finns något så mycket större än vad vi uppfattar med våra sinnen. Det ger mig kraft, lust, inspiration, glädje och spänning i mitt liv. Jag känner tacksamhet över mitt varande, mina sinnen, mina tankar och det jag uppfattar runt ikring oss, både det jag ser och det jag förnimmer.

Om du tror på att du lever ett eländigt liv och har en bestämt tro att det aldrig kommer bli bättre, då är det ganska troligt att det kommer vara din sanning. Du kommer nämligen antagligen missa de tåg som passerar, och säkerligen inte bygga dig några egna tåg med den inställningen.

Om du tror att du tillhör något större och att du har kraft att förändra både dig och din omvärld, att du finns här av en anledning och att något gott väntar bakom nästa hörn. Då är det mycket troligare att det kommer bli din sanning. Du kommer se tågen som passerar och troligen hoppa på ett av dem. Dyker inga tåg upp kanske du bygger dig ett eget?

Jag undrar hur livet upplevs utan allt det där som berikar mitt liv. Är det lika spännande att leva när man tror själen dör med din kropp, att kärlek bara är hormoner och kemiska processer ... och att det varken finns goda eller onda krafter att bejaka eller ta avstånd ifrån? Handlar allt bara om handlingar och ord som uttalas? Jag är övertygad om att onda tankar kan skada, på samma sätt som goda tankar kan göra gott, trots att inget mänskligt öra uppfattat dem.

Det finns saker jag inte tror på ... och om jag provar på dem ändå, är det knappast troligt att de kommer fungera för mig, även om de fungerar för dig (just för att du tror).

Enligt min tro bör vi vara försiktiga med vad vi tror på ...
för det bästa måste förstås vara att tro på det vi vill tro på
... för det kommer att vara din sanning
... i alla fall enligt min tro!



Jag vill dock tillägga att tron nog inte kan förändra materia hur som helst, den flyttar kanske inga fysiska berg eller förtrollar en nitlott till en vinstlott. Tro handlar kanske mest om andra saker, om vår egen kraft och om det barkar åt vänster eller höger, om vi får uppleva livets mysterium eller lever lite längre än doktorerna förutspått. Det är inte heller säkert att en större och innerligare tro uppfyller drömmar i mer mån än en svagare tro ... men jag är helt säker på ATT det spelar roll vad vi tror på. 



Dikt av kylskåpsmagneter och Molnformationer, som ingick i min del av fotoutställningen "Från Hjärtat" 2008, Galleri Nord i Örebro - en utställning genomförd av nätverket "Brudarna" tillsammans med Fotograferna Karin Foberg och Ulla-Karin Ekblom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar